– Shopper Science® | Butiksexperiment –
Från magkänsla till fakta med butiksexperiment
Det mänskliga medvetandet är begränsat. Många av människans handlingar är omedvetna och sker automatiskt. För att få reda på hur konsumenten beter sig i butik så är det bättre att undersöka beteendet än att ställa frågor. Retail House erbjuder butiksexperiment med syfte att mäta effekten av olika insatser i butiken. Allt sker inom ramen för en vetenskaplig metod som är väl beprövad.
Vi kan testa de flesta insatserna i butik, till exempel:
- Kategoriombyggnad
- Exponeringslösningar
- POS-material
- Personalens beteende
Metod:
- Hypotes som skall testas
- Metod för experimentet
- Genomförande
- Statistisk analys och resultat
- Presentation i form av film och PowerPoint
Med vetenskaplig utgångspunkt kombinerat med stor praktisk erfarenhet blir resultaten en solid grund för det fortsatta inom Shopper Marketing.
Genomförda uppdrag
Reitan – Hur mycket är ett leende värt för merförsäljningen?
Svenska Spel – Vilken effekt har POS på synlighet och försäljning?
Arla – Är försäljningseffekten på demonstrationer beroende på veckodag?
Nikon – Vilken effekt har gavelexponering i julförsäljningen?
Resultat
- Vetenskapligt dokumenterat resultat
- Underlag för kommunikation till central handel och butik
- Insikter för vidare förbättringsarbete
Ladda ner vårt produktblad här!
Vill du veta mer?
Martin Moström
Strategisk rådgivare och VD
martin.mostrom@retailhouse.se
070-881 26 30